رستوران داری چیست؟

رستوران

زمان مطالعه 1 دقیقه

رستوران داری چیست؟

رستوران داری یک شغل در حیطه مدیریت است و فردی که مدیریت یک رستوران را بر عهده می‌گیرد باید به حوزه‌های مختلف مرتبط به این شغل اشراف داشته باشد تا به یک رستوران دار موفق تبدیل شود. صنعت رستوران داری جز پررونق ترین و پولسازترین مشاغل عصر حاضر است که افراد فعال در آن باید به حوزه‌های متعددی همچون حسابداری، آشپزی، تامین مواد اولیه و مواردی از این دست تسلط داشته باشند. صاحب رستوران یا کسی که مدیریت آن را برعهده گرفته با توجه به نوع و اندازه رستوران مسئولیت‌های متعددی دارد. این وظایف شامل مدیریت روزمره رستوران، اداره کارکنان، تامین مواد اولیه، برنامه‌ریزی منو و قیمت ‌گذاری، مدیریت مالی و حسابداری می‌شود.

بازارکار رستوران داری

پیش از ورود به صنعت رستوران داری، بازار کار خود را درست بشناسید. اگرچه بسیاری از شهرهای بزرگ انواع و اقسام رستوران را دارند، ولی افتتاح رستورانی با غذاهای گران قیمت در یک منطقه کم درآمد بعید است به موفقیت برسد. اگر از میزان جمعیت منطقه ای که در نظر گرفته اید مطمئن نیستید، از اطلاعات اداره آمار و سرشماری کمک بگیرید. به فعالیت رقبای خود نیز توجه داشته باشید؛ چگونه کار می کنند، کجا کار می کنند، چقدر مشتری دارند و… این اطلاعات در ستوران داری می تواند مفید باشد. اگر در حال برنامه ریزی برای باز کردن یک رستوران ایتالیایی در منطقه ای هستید که رستوران های ایتالیایی زیادی دارد، دقت داشته باشید که باید مزیت رقابتی خاصی نسبت رستوران داران دیگر آن منطقه داشته باشید تا سودتان تضمین شده باشد.

اصلی ترین وظایف رستوران دار

برای اینکه در شغل رستوران داری به یک فرد موفق تبدیل شوید باید به چند عامل اساسی یعنی شرایط بازار، آموزش کارکنان و ارائه تجربه لذت بخش به مشتری توجه ویژه‌ای داشته باشید. شناخت بازار و تعیین اهداف رستوران جز اولین نکاتی است که یک مدیر موفق باید برای آن برنامه ریزی داشته باشد، تجزیه و تحلیل بازار و رقبا هم می‌تواند به مدیران کمک ‌کند تا منابع و هزینه‌های خود را بهینه‌سازی کرده و منوی خود را به متناسب با نیازهای مشتریان تنظیم کنند. همچنین مدرن‌ سازی عملیات رستوران داری از طریق نرم ‌افزارهای مدیریتی به بهبود کارایی و اداره بهتر رستوران کمک می‌کند. یک رستوران دار موفق به آموزش کارکنان خود به منظور ارتقا کیفیت خدمات اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و همواره در تلاش است تا کارکنان مطابق آخرین استانداردهای جهانی در صنعت رستوران آموزش ببینند. گوش دادن به شکایت‌ها و اقدام برای رفع مشکلات مشتریان و ایجاد تجربه خوب از حضور در رستوران جز اصلی ترین وظایف مدیر رستوران است.

رستوران داری چیست؟

بازاریابی رستوران

در کسب و کار رستوران داری برای جذب مشتری تنها به آگهی ها و تبلیغات کلامی نباید اکتفا کرد. بسیاری از رستوران ها از تبلیغات کم هزینه مانند حضور مستمر در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. البته برای گسترش فعالیت رستوران نباید فقط به تبلیغات کم هزینه بسنده کرد. شاید لازم باشد برخی مواقع به مناسب های خیلی مهم ، هزینه فراوانی را برای بازاریابی رستوران تان کنار بگذارید. علاوه بر تبلیغات و آگهی، شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارید که شامل ایجاد برند نیز باشد.

اهمیت کارکنان در رستوران داری

سرآشپزی خوش آوازه و با اعتبار استخدام کنید. این حرف به این معنی نیست که نیاز به فردی برجسته و مشهور دارید، اما به دنبال فردی حرفه ای با سابقه ای اثبات شده حداقل در آشپزخانه خود دارید. دقت کنید که در صنعت رستوران داری، همه کارکنان باید به خوبی آموزش دیده باشند و در مورد غذا و نوع پذیرایی اطلاعات کافی داشته باشند. اگر کارکنان رستوران خدمات ضعیف ارائه دهند بعید است که مشتریان شما دوباره به رستوران شما بیایند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.